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Pianoの鍵盤の底に住む音作りおじさん/The piano man who lives at the bottom of piano Key board.


私の強みは音が綺麗なことだと思っている。体も手も小さいのであまり重厚な和音の連打になると、力が抜けずに汚くなる事はあるが、大体においてかなり音色作りには自信があるかな。/I believe my strength in my piano playing is I can produce clean sound and many colors. When there are many thick chords and I have to grab to stretch my fingers for a long time and when I can not relax, I produce unclean sound but usually, it is not exaggerating to say my main goal of my piano playing is to create beautiful sound.

小さい生徒さんや、初心者は大体指の力が弱い。支えられない。一般的にピアノの先生達は初心者に一つ一つの音を強くハッキリ出せと指示する / Young piano learners and beginners usually have no muscle on their fingers to support the weight of arms. Piano teachers commonly say to hit keyboard hard so that they can get articulated sound for each note. それは初心者には必要な心がけであり、指は強くして、腕の重みを支えられるようにしないと始まらない。/To have good finger muscle which can support arms weight is a fundamental requirement for playing piano but I would not say “ Hit hard” to acquire articulated each notes. What I say to my students is that there is a man who lives at the bottom of piano keys and we have to give him a good high five when we hit each key.”

でも私は私の生徒に ”強く叩きはっきりした音を出しなさい” ではなく、次の様に言っている。ピアノの鍵盤の底には ピアノのおじさんが住んでいて、一つ一つの音を出すとき、鍵盤の底まで叩いてきて、ピアノおじさんにHigh FIVEをして来なくてはいけない。殴ったり、かすったりではない、バウンスバックする様な、ちょうど良いあたり場所とあたり具合のhigh Fiveをしてくるのよ、と。/ He does not like to be hit sharply to be hurt, Whatever speed and length, we have to have nice clicking high fives for each note. おじさんは時には握手をしたい時もある。長い音の時、When we have long notes, we do shake hands with the man rather than giving high five. 小さいさんは立ってピアノの内部や周りを眺めて言う。おじさん見たいな、どこにいるのかな? My cute young students sometimes look around my piano to find the man!



ある日、小学校一年の生徒さんに底まで押しておじさんにHi fiveの感覚をつむ練習をしていたら、ハーフタッチを発見して( アコーステイックのピアノだけに可能な半分まで押して底にはぶつけずに弾いてとても静かな音を出す奏法)先生、音が出ないよ!!と / One day, one of young student was trying to reach to the bottom of the piano key and found out the half touch ( which is only available with an acoustic piano, to push key with low seed and feel the resistance in the middle of the depth of key. It is used to produce muffed and soft sound) “The sound does not come out very clearly!!Only vague!What happened?”/

なので私は言いました。Cちゃん、おじさんにも時々優しくしてもらいたい時や悲しい時があるんだよ。元気なハイファイブや握手じゃなくて そうっと大丈夫?って言ってもらいたい時もあるんだよ。こんな風にね、/ So, I said “ Ms. C, Sometimes the piano man feels down and sad,, then he wants softer pat than energetic high five, for example,,” and played Chopin Nocturne Posthumous. でショパンのノクターン、遺作を弾く。

目を丸くするCちゃん。I see sparkles in Ms. C's eyes.

教えるの好きだ、と感じる瞬間/ I love teaching!

もちろん大きな生徒さんには こう言うテクニックもあるのよと説明するけれど

Of course, to older students, I will not always refer to the man at the bottom of piano keyboard but explain those as piano techniques. おじさんの方が面白いな。I like to use “how to interact with the man at the bottom” way more.

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